JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


08 februari 2015

126.2 Beeldboek Zon en Maan: papier snijden.

En? Een beetje bijgekomen van de eerste stappen?

Als je het vaak doet, ga je er misschien geruisloos doorheen. Door die onderlaag dan bedoel ik.
Je moet het een beetje leren: spelen met materiaal, zonder naar resultaat te streven.
En ben je dat niet gewend, dan is het even worstelen en alle innerlijke stemmetjes laten gaan.
Stemmetjes die zeggen: 'Het wordt niet wat',' Ik doe het niet goed', 'Waar leidt dit toe...'
Zo nu en dan hoorde ik een zucht mijn kant uitkomen. Maar ook veel plezier gelukkig!

Goed. We gaan bladzijdes snijden of knippen. Net wat je wilt.
Ik ben een beetje gemakkelijk aangelegd. Een liniaal is prima, of zo'n driehoek. Maar het blijft lastig prutsen met haakse hoeken.
DUS: op naar de hoek waar mijn familieleden bivakkeren...
????


Daar staat het namelijk vol met lijstjes en... glasplaatjes, die ideaal zijn om te gebruiken om langs te snijden.
Ik kies een vierkante. Wat doe jij? Rechthoekig is ook leuk.  Kun je nog kiezen of je een hoog of een breed boek maakt.


Even passen en meten. Als ik dit glasplaatje netjes vanaf de rand gebruik, kunnen er vier naast elkaar.
Het is fijn om dubbele pagina's te snijden. Dus steeds twee naast elkaar. Dat geeft een rustig beeld in je boek.



Dus de tweede pagina gelijk tegen de eerste aan.
Oh, wat glimt dat mooi onder dat glas. En wat kun je al leuk zien, wat er ontstaat!

O ja, de ervaring leert dat als je alles snijdt zonder het gelijk te ordenen, het één grote puzzel wordt om de pagina's weer bij elkaar passend te krijgen.
Dus heel simpel: Zet aan de onderkant even een tekentje aan de randen die bij elkaar horen.


En zo ga je nog even door. Jippie! Als ik alles mooi geordend neerleg, ziet het er zo uit:


O ja, de resten bewaren hoor! Die kun je misschien straks gebruiken bij een collage.
Ik heb nu 7 x 2 pagina's. Dat betekent dat mijn beeldboek een voorkant, een achterkant en 6 keer een dubbele pagina heeft.

Heb je geen glas, snijmat en mes? Dan gewoon ouderwets tekenen en knippen. Heus, ook dat is leuk werk.

Wat zijn ze al mooi. Mag je dat zeggen van je eigen werk? Ja hoor! Het is even genieten van de mooie sfeer:

Al echte zonnige stukken:


en spannende donkere:



Nog geen idee wat onder en boven is... Dat komt de volgende keer wanneer we het eerste thema gaan uitwerken. Of toch niet? Zal ik nu al?

Voor de fotografen onder ons...
Ik zag een stukje dat ik wel erg mooi vond. Gefotografeerd, uitgeprint





en er wat mee gefröbeld.
Er hoeven maar een paar, al bestaande lijnen, wat extra aangezet en er ontstaat een magische plek.




Het velletje bewaar ik. Straks kan het misschien in een envelopje ergens tussen...
Dat is het leuke van zo'n beeldboek. Het groeit onder je vingers!

Veel succes deze week!


*****************************************************

Aanvulling van Annet Smorenburg:


Met nog een paar mooie details erbij:





Geen opmerkingen: