Ben jij iemand die graag staand werkt?
Of ga je voor liggend?
Of ga je voor liggend?
Nee, ik bedoel niet heel relaxed op de bank liggend,
met je potlood zwierend over je papier...
Werk je graag
in de lengte
of in de breedte?
Of om in fotografietermen te spreken:
portret
of
landschap?????
Wat het verschil is
en hoe je dat goed kunt gebruiken,
daar gaat deze les over.
We maken twee werkstukken met dezelfde elementen.
En omdat die gelliplate zo populair is, bij deze de laatste les ermee.
Daarna schakelen we over op andere technieken.
Maak eerst een basis met je gelliplate.
Twee keer afdrukken, eentje voor een staand werkstuk,
en eentje voor een liggend werkstuk.
Maak rustige achtergronden.
We gaan straks boomstammen uitscheuren,
dus daar moet het bij passen.
Lees anders eerst de les even uit,
dan snap je de bedoeling.
Kreukel dan een stuk aluminiumfolie
Rol in met verf.
en druk er een paar vellen mee af.
Die ga je verscheuren tot boomstammen en gebruiken op je ondergrond,
zowel staand als liggend.
Boomstammen scheuren
en erop plakken.
Voeg een paar getekende dingen of knipsels toe.
Fietsers en vogels doen het altijd goed.
Wat gebeurt er voor je gevoel?
Meestal is het staande ontwerp een momentopname.
Een kort ogenblik.
Het werkstuk hierboven zou ik kunnen gebruiken bij een tekst als
'Pas op,' schreeuwden de vogels, 'daar komt iemand.'
Bij het werkstuk en de breedte zit veel meer ruimte voor een groter tijdsvlak.
Weer een fietser en vogels erbij.
De tekst erbij zou kunnen zijn:
'Ze fietste langzaam naar huis.
De vogels vlogen voor haar uit.'
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...
Veel plezier met het experiment
en het afdrukken van de folie.
***
Groetjes,
Christine
***
Geen opmerkingen:
Een reactie posten