JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


30 april 2023

Speels door de seizoenen, mei

 Mei is voor mij de maand van overvloed,
je weet niet waar je kijken moet,
alles in een stroomversnelling, 
en geel, het is zo geel in de tuin.

Geel is voor mij de kleur van het licht.
Stralend, vloeiend, blij.


De brem weet van geen ophouden.
De tulpen doen hun uiterste best zich staande te houden tussen de wolfsmelk.


Wat gaan we doen?
We gaan het ook laten 

STRALEN EN STROMEN.

 Eerst maken we een ondergrond, een textuur.
Met dun papier, dat je met rimpeltjes opplakt,
vloeipapier, patroonpapier...
Met wat dikker papier waarmee je bijvoorbeeld bloemen laat zwieren in je werk.
Nog geen verf,
alleen dunne textuur.


En dan gieten met de verdunde verf.
En wachten, lang wachten, tot het uit zichzelf opdroogt
en de randjes hun werk doen.


Het is subtiel aanwezig.
Als je van dichtbij kijkt, zie je al die interessante laagjes.


Giet de verf op je werk,
laat het stromen, laat het mengen,
maak een explosie,
net zoals in de natuur.

Maar doe het zo dun dat het transparant blijft.
Het wit van het papier blijft zichtbaar eronder.
Zo gaat het stralen, tijdens het stromen.

Laat de laagjes tussendoor goed drogen.
En voeg er eventueel nog wat details aan toe.

Dus geen dikke lagen verf dit keer,
houd het dun, licht en luchtig.
Spelen maar!



Groetjes, Christine

***

p.s. Kijk nog eens bij de vogelnestjes.
Er zijn op de valreep nog een paar prachtige binnen gekomen.

***

De bijdrage van Marian Meijerink:


***

De bijdrage van Marlies van Wijngaarden:


Op een collage van gekleurd vloeipapier gesso geschilderd. 
Hierna met verdunde acrylinkt deze 'mei-explosie' gemaakt.
 In werkelijkheid is het wat groener, zoals in mei het groen is geëxplodeerd.

***
De bijdrage van Marian Dijkhof:


Zie jij het ook? Een spelend kind in de eerste zonnestralen en wilde wind van de maand mei. Joehoe!!

Wat een kadootje op de vroege ochtend.
 Ik heb er lekker mee zitten klooien en dacht: 'oke, leuk gespeeld maar het wordt um niet'.
 En nu het droog is en met nieuwe uitgeruste ogen kijken, 
word ik er heel blij van; van dit kleurige spektakel. 


***

De bijdrage van Mari-Anne Heerding:



Zo leuk hoe een creatie proces kan gaan. 
Ik zag op tegen het laten lopen van verf, 
wat een smeerboel zal dat worden en ik besloot een maand over te slaan.
Maar ja, los laten lukte ook niet en toen 
bedacht ik om het papier in een doos te leggen en de verf lekker zn gang te laten gaan.
 Dat vond ik toch wel erg leuk! 
Het 1e werkstuk lukte niet goed, de 2e wel. 
Daarna maar gewoon door gegaan met allebei en ik ben nu best tevreden. 
Vandaar deze keer 2 stuks. 

***

De bijdrage van Liesbeth Libert:




***

De bijdrage van Annet Smorenburg:



***

De bijdrage van Sandra Puijpe:


***

De bijdrage van Els Morsink:



Uitgebloeide paardebloemen zijn mijn inspiratie. 
De ondergrond werd wat te wild vandaar dat ik bloemen heb toegevoegd. 
Met paletmes en spons gewerkt. 

***

De bijdrage van Henriëtte Brandenbarg:


***





 







Geen opmerkingen: