JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


06 maart 2022

Beeldboek 'Weer of geen weer', deel 10

 Een zandstraal wind

Een zandstraal wind in de rug,
ergens tussen de badweg en het Hon
het strand een aftelrijm van palen.

Waar de zee nog dun is als een pink
rollen strandlopertjes als biljartballen 
over het laken van het water,
overrompeld door zeeschuim.

En waar het duin verzandt
ontstaan om wrakhout, flessen, banden,
nieuwe duinen, niet hoger dan mijn hiel,

en tussen duin en water: wij,
onze stappen ongeteld, het is de wind
die ons doet lopen.

Willem Jan Otten


Deze keer heb ik zin om te abstraheren.
Met welke elementen wil ik spelen?


Met de zon als cirkel,
met de lijnen van het strand,
de palen in het zand
en de vlokken schuim,
de strandlopertjes,
of zijn het zandkorrels?


Spelen met groot en klein,
herhaling,
nieuw materiaal als pakpapier en sisaltouw,
er ligt van alles op het strand.


Er ontstaat al doende steeds meer speelruimte
en variatie-mogelijkheden.
Zo gaat dat bij abstraheren.
Hoeveel durf je los te laten
om zo nieuwe sferen te scheppen?


Durf je het aan,
out of the box?
Schuiven
en nieuwe composities bedenken?
En ondertussen in gedachten
door het zeezand slenteren?

Dit is het op een na laatste item,
volgende keer gaan we het geheel inplakken
en fotograferen.

Groetjes
en veel plezier,
Christine

***

De bijdrage van Henriëtte Brandenbarg:


***

De bijdrage van Trees van Rensch:



***

De bijdrage van Femia Spijkerman:



***

De bijdrage van Janny Buijs:



deze opdracht leek wat te verzanden in alle te beleven dingen deze weken. 
Behalve deze foto die klaar lag op m'n tafel   had ik weinig ruimte in me om de bladzijdes te maken.
Vanmorgen met goed gezelschap en lentezon in de wereld, ontstond dit - weer blij mee ! 
Gewoon maar beleven dit leven .. zonder oordelen. 

***

De bijdrage van Willemien Moerman:





***

De bijdrage van Janny Vermaat:


Het strand, met wat er na een harde wind achterblijft. 

***

De bijdrage van Els Morsink:






Abstract/ figuratief
Twee prints gebruikt, één originele en één afdruk van het origineel. 


***

De bijdrage van Marlies van Wijngaarden:


Een tijd geleden gemaakt maar komt goed van pas voor deze laatste opdracht. 
Een collage met zand , aluminium folie, stukjes papier en tot slot met acrylverf bewerkt.
De "aangespoelde" resten van de zee die vaak een lijn vormen fascineren me. 

***

De bijdrage van Agnes Macdaniel:


Op jouw verzoek ben ik wat abstracter te werk gegaan.
Op de linkerkant  met inktense potloden stuifzand gaan verbeelden. 
Daaroverheen transparante stof om wat grotere zandkorrels weer te geven.
Het stukje jute is om verbinding te maken tussen tekst en werkstukje.
Het rijm is zelfbedacht.
Rechts heb ik nieuw materiaal uitgebrobeerd n.l. Snappap (veganleer)
Eerst geverft in zandkleur nuances, daarna textuur gecreeerd met 
stikwerk op de naaimachine in verschillende kleuren.

***

De bijdrage van Annet Smorenburg:




***

De bijdrage van Liesbeth Libert:



***

De bijdrage van Mari-Anne Heerding:


‘Een zandstraal wind’ zijn mooie poëtische woorden om te starten,
 maar wat lastig om hier vorm aan te geven. 
Ik heb buiten de box gewerkt en dat was deze keer wel een uitdaging. 
Uiteindelijk is het voor mij een vrij druk geheel geworden, maar het voelt nu wel als af. 
De veertjes heb ik zelf van het Scheveningse strand verzameld omdat ik ze zo mooi vond.

***

Geen opmerkingen: