Naderend onweer
Heel in de verte nog
rolt iemand van de trap
Dronken verhuizer
die de rommelzolder
Volstapelt met duister
rondkolkend huisraad
Met bijl en snijbrander
nadert hij ons interieur
In de palm van zijn hand
nu vlak boven ons
Valt in een flits
zijn plan te lezen.
rolt iemand van de trap
Dronken verhuizer
die de rommelzolder
Volstapelt met duister
rondkolkend huisraad
Met bijl en snijbrander
nadert hij ons interieur
In de palm van zijn hand
nu vlak boven ons
Valt in een flits
zijn plan te lezen.
J. Bernlef
Eerst een aantal bladzijdes afdrukken.
Dan hebben we lekker veel materiaal om mee te werken.
Twee voor de achtergrond uitkiezen.
En dan de rest verscheuren.
Probeer mooie brede scheurranden te krijgen.
Met al die vlakken bouw je het landschap op.
Een ruig landschap,
ook het huisje is van scheurmateriaal.
Ik moest denken aan de Schotse Hooglanden.
Een beetje laten afsteken tegen de duistere lucht.
Maar niet teveel, alles blijft in dezelfde sfeer.
Laat het flitsen,
onheilspellend,
met dat stevige stenen huis als focuspunt.
Hoe staat het er bij jou bij als het onweert?
Welke sfeer wil je weergeven?
Welk kleurgebruik roept het op?
Wie of wat ondergaat het onweer?
Veel plezier.
Lekker warm in je eigen huis aan zo'n werkstuk werken
heeft wel wat!
***
De bijdrage van Marlies van Wijngaarden:
Na een zonovergoten dag kan het behoorlijk spoken in een bergdorp.
Dit keer mijn restanten monotypes gebruikt en een collage gemaakt.
Door gebruik te maken van bestaande stukken geprint papier
waren bepaalde kleuren niet beschikbaar
en is de compositie anders geworden dan mijn bedoeling was.
Verder niet bijgewerkt.
***
De bijdrage van Femia Spijkerman:
Een beetje kleuren, knippen, scheuren, plakken.
En weer wat geleerd:
ik vind het leuk om een kunstwerk te (leren) maken van knipsels uit tijdschriften
en die bij elkaar te voegen tot een mooi geheel.
***
De bijdrage van Liesbeth Libert:
***
De bijdrage van Annet Smorenburg:
***
De bijdrage van Mari-Anne Heerding:
Ik heb 4 lagen papier gescheurd en gebruikt. Ook 2 stencils,
waarvan ik eentje gebruikte met houtvuller en verf.
Op het water moest nog wat komen om diepte te creëren. Dus dat werd een bootje.
***
De bijdrage van Henriëtte Brandenbarg
***
De bijdrage van Janny Vermaat:
***
De bijdrage van Trees van Rensch:
Ik heb het een en ander gescheurd.
Op de gelliplate en met acryl verf bewerkt .
Vind ik leuk om te doen.
En de bliksemflits met een witte pen er op getekend.
Onweer.
Begon het te onweren,
Op een van de benauwde juli dagen,
Kropen we als kind onder de tafel,
Met de veilig overhangende tafelsprei,
Terwijl moeder met palmtak en wijwater,
Het hele huis rondging om alle kamers te zegenen.
We telden de tijd tussen bliksemflits en donderslag,
Om de afstand tot het gevaar te meten .
Was het onweer voorbij, voelde het,
Alsof de hemel zich weer verzoen had met de aarde.
De lucht was gezuiverd, de angst verdwenen,
We ademde vrij.
***
De bijdrage van Els Morsink:
Geïnspireerd door de afdrukken met draad dit ook gebruikt
en omdat ik bang ben voor onweer het gezicht erin verwerkt.
***
De bijdrage van Willemien Moerman:
Een somber dorpje met donderend onweer op komst. Geen gelliplate kwam er aan te pas.
Dit plaatje doet me denken aan kamperen in Franse dorpjes met enorme bliksemschichten, verlichte landschappen. stortregen, lekkage, geultjes, gootjes, kaplaarzen, blubber, natte kleren......wat soms een geweldige ervaring was en soms doodeng vanwege de knoerharde klappen.
Maar daarna kwam altijd..... de zon!!
Dan is het nog wel erg rustig in dit dorp, wacht maar....
***
De bijdrage van Agnes Macdaniel:
Links is een papiercollage die later ingekleurd is
Rechts is textiel, eerst geverfd en daarna druppels naar beneden laten lopen.
***
De bijdrage van Janny Buijs:
onweer , onrust en drukte ..
Ermee bezig in m'n hoofd en toen met m'n geliefde gelliprints.
'Ik kan vanbinnen in vrede zijn , wat er ook maar buiten mij gebeurt.'
Die zin , gebruikt bij attitudinal healing-groepen , komt bij me op als ik ernaar kijk.
Oefenen maar - lesstof te over.. :-)
***
Geen opmerkingen:
Een reactie posten