JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


05 december 2021

Beeldboek "weer of geen weer', deel 4

 Oktoberstorm

Oktoberstorm, geboortestorm,
je hebt mijn bed gespreid,
je joeg de wolken uit elkaar
en net op tijd
heb jij hun takken zo geschud,
dat zij hun blad verloren
en in dat gouden bed
ben ik geboren.

Liselore Gerritsen

Herfstkleuren, bladeren die vallen, landschappen vol kleuren, wind om je oren,
zoveel inspiratie om vanuit te werken.


Maak een aantal basisbladen in herfstkleuren.


Kies er twee om als basis voor een landschap te dienen.
Rol bovenin met lichte verf, zodat er een horizon of landschap ontstaat.
Omdat ik er een gezicht in wil plakken,
maak ik op die plek de basiskleur ook licht.


Je kunt het gezicht direct op de plek plakken.
Ik heb er eerst een laag acrylbinder op aangebracht
en daar het gezicht met de inktkant onder, op gedrukt.
Goed aanwrijven en drogen.


Met een vochtige vinger nu langzaam het papier afweken en losrollen.
De afbeelding wordt zo prachtig in je werk geïntegreerd.
Maar nogmaals: je kunt het ook gewoon als collage erin plakken.


Scheur van je basispapier bladeren en plak ze als een wervelwind in je werk.


Het gezicht nog wat bijgewerkt met potlood,
wat boompjes in de verte geven ruimtelijkheid.
De tekst zweeft door het beeld
en is met witte poscastift geschreven.

Zoals je ziet, had het boek aan de linkerkant een donkerbruine pagina.
Maar ook een donkerbruin passe-partout doet het goed bij dit thema.

Wat doet de herfst met jou?
Waar denk je aan?
Waait het er lichtjes, stormt het er?
Loop je door de bladeren te dansen?

Maak lekker veel basispapier met je gelliplate
en gebruik je fantasie. Scheur en plak
en geniet ervan.

Groetjes,
Christine

***

De bijdrage van Trees van Rensch:


Raast de storm soms door je leven?
Is de donker soms te hard?
Flits het vroeger door het heden?
Zijn de buien vaak verward?
Want deze overtrekkende bui,
Neemt de storm in mijn hoofd met zich mee.
In de stormen van je leven. zijn we niet alleen.

***

De bijdrage van Janny Vermaat:


Bij de linkerpagina heb ik echte bladeren gebruikt voor de afdrukken, deze uitgeknipt en opgeplakt,
 bij de rechter pagina heb ik kleine blaadjes geknipt uit gelli prints. 

***

De bijdrage van Marlies van Wijngaarden:



Uit een boekje van Toon Hermans dat ik bedoeld had om te "hergebruiken" dit gedicht gekozen. 

Herfst 
Het weggewaaide blad 
is 't einde van 'n droom 
de nerven stilaan sterven 
uit heimwee naar de boom. 
Foto 1 Monotype op handgeschept papier, waardoor het verweerde zichtbaar wordt. 
Foto 2 Van mislukte monotype een collage gemaakt, vervolgens met de naaimachine bewerkt. 

***

De bijdrage van Annemiek te Pas:



Herfststorm
Ga naar buiten
Voel de wind door je haren waaien
En stel je voor dat de wind je hoofd
Schoon blaast en al
Je gedachten meeneemt.

***

De bijdrage van Annet Smorenburg:



***

De bijdrage van Femia Spijkerman:


Dit oud Indiaans gebed was mijn inspiratie voor deze herfstcollage.

***

De bijdrage van Henriëtte Brandenbarg:


***

De bijdrage van Agnes Mcdaniel:



Als achtergrond heb ik deze keer gekozen voor zonprints i.p.v. gelliprints.
Beide bladzijde zijn gemaakt met textiele achtergrond, daarop papier en daaroverheen gestikt.

***

De bijdrage van Els Morsink:




***

De bijdrage van Liesbeth Libert:



***

De bijdrage van Mari-Anne Heerding:



Een herfstbos roept fijne jeugdherinneringen op waarbij wij als kinderen door de bladeren renden, schopten en veel plezier hadden. 
Als volwassene beleef ik het meer als een tijd van inkeer en reflectie. 
Moeder Aarde en haar helpers verschenen in mijn werkstuk. 
Ook zij maken zich klaar voor de donkerste tijd van het jaar om in het voorjaar weer te verschijnen. 

***

De bijdrage van Janny Buijs:



 De herfst . 
Een jaargetijde vol beweging . Al rommelend met de kleuren en wat blaadjes uit de tuin begonnen bij mij de woorden boven te borrelen .. zie deze periode van mijn leven als de herfst en de tekst geeft mooi weer hoe ik naar mijn verhalen kijk.
Me verwonderend over de dingen die gebeurden, de gemaakte keuzes, de gekregen gaven, de soms grillige paden, de spijt,  het zoeken - altijd door..
Als ik naar deze bladzijden kijk , zie ik links verschillende oudere vrouwen in de verf. 
Ik laat ze ongenoemd. Zie mijn verhalen over mezelf als de blaadjes - soms mooi, soms rommelig, alles wervelt bewegend door m'n leven. Geen enkel verhaal is eenduidig. 
Ik kijk, en leef en zie tot m'n 'schrik' dat ik de 's' van de herfst vergat. Mijn leven lang m'n best gedaan alles ' goed'  te doen  - vandaag besluit ik ook dat blaadje anders te bezien. Ik schrijf de vergeten letter met potlood in de wind.
Vrij. En zing Edith Piaf's woorden zachtjes mee :  non, rien de rien .. je ne regrette rien..

***


De bijdrage van Willemien Moerman:



Dit keer heb ik mijn doos met "oud" materiaal ter hand genomen.
 En jawel er zaten ook herfstige plaatjes bij. 
 Ooit zal ik blauw hebben willen gebruiken om ahw een blauwe lucht te creëren
 in een waarschijnlijk grijze periode.
Dus:  ik vond deze blaadjes leuk om voor mijn beeldboek te gebruiken.

***












Geen opmerkingen: