JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


10 maart 2017

136.12 Boomvrouw

Vandaag een les die best wel lastig is. Een echte technische uitdaging. Neem de tijd om wat te experimenteren. Het is een handigheidje. Waar heb ik het over?

Over het maken van een transfer met acrylbinder. We maken een 'Boomvrouw'. Je kunt daarbij verschillende volgordes aanhouden en ik laat er hier twee zien. Probeer van alles uit, tot je de techniek een beetje in de vingers hebt. Als je gelijk aan de slag gaat met hèt werkstuk, wordt het eng. Want er kan wat misgaan natuurlijk...

Oké. Ik was in de bieb en zag in de Happinez daar een paar mooie foto's van vrouwen. Ik heb er van eentje een fotokopie gemaakt. Deze vrouw wordt de basis van mijn werkstuk.




Thuis gekomen heb ik haar van een dikke laag acrylmedium voorzien en vervolgens met de afbeelding naar beneden op een basisblad gelegd. Goed aandrukken en laten drogen.


De bedoeling is dat de inktlaag in de lijm trekt. Wanneer alles super droog is, kun je voorzichtig een stukje natmaken en met je vinger erover wrijven.


Lukt het wel of niet? Brrr, best eng. Het is van belang dat je alleen de papierlaag van de achterkant los rolt. Als je dit met een pagina uit een glossy tijdschrift doet, lukt het niet. De inkt zit er teveel in en het papier is te stevig. Vandaar de kleurenkopie op matig papier.

Gaat het bij de mond goed? Ja, het lukt!


Oeps, vergeten het gezicht een beetje rondom uit te scheuren voor ik ging plakken. Nu zit ik met  harde rechte randen. Maar oké, de omgeving moet nog uitgewerkt, dus ik ga de uitdaging aan.


Bomen eromheen schilderen en een beetje in stijl van haar hoofddoek blijven.


Verf, potlood, fineliner, een hele klus, maar ik ben tevreden.

Hieronder een ander voorbeeld van een tijd terug:

Hier is zowel de vrouw als wat bomen met de transfertechniek overgebracht.
Daarna met potlood nog wat kleur toegevoegd
en met poscastiften een uitgebreide tekst erin gezet.

Wat heeft jouw boomvrouw te vertellen?
Wie gaat de uitdaging aan?
Zet'm op dames, heel veel succes!


***

De bijdrage van Els Morsink:


Vos.....
Waar ben je ?
Onder het gewas?
Werd je één met het woud,
opdat ik genas?

Zit je te kijken
onzichtbaar voor mij?
Moet ik een boom worden
Net als jij?

***

De bijdrage van Tineke van Rijswijk:





Wijze boomvrouw

Ze is zoekgeraakt en heel, heel lang vergeten geweest
Ze is de bron, het licht, de nacht, de duisternis
En de dageraad
Ze is de stem die zegt:
`` Deze kant op, deze kant op ``

 Uit: De ontembare vrouw


   Clarissa  Pinkola Estes 


De bijdrage van Trees Van Rensch:



Ik zal mijn geestlied zingen
ik zal verbonden zijn
ik zal mijn energie delen
zoals Aarde, maan en zon.


Twijfel niet mijn kind
Laat je hart de weg bepalen.
Vlieg, verspreid je wijsheid.
Laat je liefde stralen.

***

De bijdrage van Annemie Hesen:



Boomvrouw
stem van de boom
voelt de pijn van de vrouwen
dansend in de zon
voelen wij ons met de boomvrouw verbonden
wij vragen om
groeiende liefde in ons hart
en gelukkig te leven
in vrede en harmonie.

***
 
De bijdrage van Else:



***










Geen opmerkingen: