JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


10 januari 2016

134.9 Artmail, heartmail, deel 9


Omdat we in het begin niet echt duidelijk zijn geweest hoeveel ruimte we konden gebruiken per opdracht, lopen de beeldboeken nu uiteen. De ene heeft hem haast vol, de andere heeft nog ruimte genoeg. Zelf heb ik de middenpagina leeg gehouden en er inmiddels twee pagina's extra in geplakt. Iemand anders heeft er juist buiten omheen wat toegevoegd. Je kunt ook kiezen voor het maken van wat nog komt in een klein los beeldboekje, dat je in een van de mapjes stopt. Volgende week komen de 'dames die de ideeën aanleveren' bij elkaar en bespreken we het nog even.
Nu is het tijd voor een nieuw idee.

Het thema voor deze pagina is

Kind in de natuur


Heb jij bepaalde jeugdherinneringen die zich afspelen in de natuur? 
Het weitje vol paardenbloemen in het zaad? Pinksterbloemen om te plukken? Een prachtig bos om in te dwalen? Een sterrenhemel in de nacht? Een vennetje om in te zwemmen? Een rivier die langs je heen stroomt?
Waar ging je hart bij open? Welke herinneringen koester je?

Ga op zoek naar een afbeelding van een kind in de natuur dat past bij je herinnering of neem een foto van jezelf.



Plak hem aan de linkerkant van je beeldboek.




Rol de rest van de pagina in met dezelfde achtergrondkleur.




Maak een mooi sfeertje en werk de achtergrond verder uit met natuurelementen.




Gebruik een fineliner voor mooie details en hou wat ruimte over voor een regel tekst.

In het hoesje rechts kun je kaartjes stoppen waarop je mooie natuurherinneringen vastlegt. Geschreven of als kleine collage. Misschien kunnen we die een volgende keer bestempelen.
Ik maakte deze twee collages:



'Ik heb vandaag zo'n zin
om wakker te worden in
de ogen van een kind
dat ademloos
een weitje bemint
en zingt
en zingt...'



***

De bijdrage van Els Morsink:

Links het meisje en rechts het woord natuur geknipt uit bladeren.
Herfstbladeren omdat ik in de herfst van mijn leven zit.
De poes symbool voor de dieren in de natuur.
De judaspenning met zaad als symbool voor het zaaien door mensen om kinderen heen voor het liefhebben van de natuur.
Oranje vakje, de kleur oranje omdat de natuur genezend werkt.
Binnen in het vakje een opschrijfboekje voor mooie teksten en belevenissen in en door de natuur.


***

De bijdrage van Wilma Jansen:

Ik ben opgegroeid met vooral bossen en platteland. Heb daarom de achtergrond groen gemaakt en een sjabloon gebruikt voor wat kleur op de achtergrond. Verder afgewerkt met stiften en wat glitterlijm. Ik heb 3 kaartjes gemaakt met collages en heb daaronder wat woorden geschreven over mijn natuurbeleving.





***

De bijdrage van Hilda:

Het is de achterkant! Behalve de voorkant is mijn Juwelenboek vol! 
Hele fijne jeugd herinneringen heb ik aan onze vakanties aan zee. Forten bouwen met mijn zusjes en vader. Schelpen zoeken met mijn moeder,  spelen in de duinen.... Ik houd nog steeds erg van de zee en het strand!  :-) 


***

De bijdrage van Jolande:
Als kind was ik met geen stok naar buiten te krijgen en had dan ook als bijnaam 'de huismus':-)
Daarom heb ik op de rechter pagina een plaatje van een vogeltje geplakt, volgens mij is het geen musje, maar het heeft wel een beetje dezelfde kleuren, dus vond ik het wel mooi passen.
Ik heb altijd al van bloemen in de natuur gehouden en daarom maakte ik bloemetjes van restjes babywhipe waar ik de bloemen op stempelde en daarna uitknipte.
Er fladderen nog wat vlinders en er kruipt een lieveheersbeestje op de quote. 




***

De bijdrage van Annet Smorenburg:


Voor mij zijn het herinneringen uit het zwart wit tijdperk.
Ik zit zelf in de wilg en zie om mij heen de koeien en schapen van de boerderij
en ik hoor de muziek van de boerderijgeluiden.



De schelpenvisser is een herinnering aan mijn opa en oma.
Ze hadden boven de kachel een ingelijste kalenderplaat van een schelpenvisser hangen en
het doet me natuurlijk denken aan de tijd dat ik als kind aan zee woonde.
Op de linkerkant zie je het kleine spelende kind in zee en het
grotere kind dat zit te denken in het maanlicht, ook aan zee.




***

De bijdrage van Marian:


Mijn bijdrage voor het thema: Kind in de naruur. 
De grondlegger is mijn oma. 
Iedere grote vakantie was ik bij haar en opa op de boerderij. 
Het leven en de aandacht op de boerderij in al zijn glorie was voor mij, als beetje stadse uit een groot gezin, een rijkdom en verademing. 
De hele bladzijde had ik al in mijn hoofd; ik moest alleen nog naar een foto op zoek van mijn oma. " Per toeval " kwam ik die  pas tegen in een album van het vroegere werk van mijn man...........
Ik kon beginnen om alle fijne

herinneringen te gaan verwerken en dit is het resultaat





***
De bijdrage van Margriet van der Zee:





2 opmerkingen:

Jolande zei

Mooie pagina.
Ik heb net gisteravond een hele toepasselijk pagina met een kind in de natuur uit een magazine geknipt: toeval bestaat niet :-)

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Geweldig! Soms valt het zomaar vanzelf op zijn plek hè!