JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


16 augustus 2015

134.1 Beeldboek Artmail,Heartmail

Beeldboek Artmail, Heartmail

deel 1





Hoera! Na vorig seizoen het beeldboek 'Zon en Maan' afgesloten te hebben, is het tijd voor wat nieuws!

We gaan van start met het al aangekondigde project Artmail, Heartmail.


Een beeldboek dat ontstaat door de ideeën die hier verschijnen stap voor stap mee te volgen. Met natuurlijk heel veel vrijheid, waardoor ieder exemplaar weer totaal anders wordt.

Wat heb je nodig voor de basis? Twee van die dikke vellen papier die onderin een bananendoos zitten. Dus op naar de supermarkt.
Werd bij het vorige project het beeldboek pas aan het eind in elkaar gezet..., deze keer beginnen we gelijk met het in elkaar zetten om vervolgens de boel stap voor stap te gaan verfraaien en invullen.




De ideeën worden door zes verschillende creatievelingen aangeleverd via het blog. Echt een project van deze tijd. Kenden we elkaar? Nee!!! We hebben elkaar ontmoet tijdens de afsluitende bijeenkomst van het vorige project. Die bijeenkomst waarbij we ons werk lieten zien...





Ondertussen het verkreukelde papier met een doek nat gemaakt en op de strijkplank gelegd. Het is supersterk, dus kan lekker heet gestreken worden. Daar gaat het er al een stuk beter door uitzien. En die gaatjes zijn zo leuk...

Nu het eerste vel twee keer dubbel vouwen en knippen. Dat zijn de eerste vier pagina's. Uit het tweede vel nog de vijfde pagina halen. En dan is er nog een heleboel papier over.
Daar knip ik allerlei verschillende vormen uit die straks het hoesje gaan vormen om weer wat in te stoppen. De basisvellen even dubbelvouwen. Dan kan ik de maat bepalen.





Zo. Dat is een leuke afwisselde serie geworden. De mapjes worden nu steeds aan de rechterkant op een basisvel genaaid. Gewoon met de naaimachine. En ook al slaat hij hier en daar een steekje over, dat geeft niet. Is wel leuk. En er komt toch nog van alles overheen.
En heb je geen naaimachine? Dan met naald en draad erdoor. Gewoon met de hand. De vakjes kun je ook lijmen.




Zowel de voor en achterkant van ieder los vel krijgt een opgenaaid mapje aan de rechterkant.
En dan alles op elkaar en in het midden van die vijf vellen even twee keer heen en weer naaien.
Het boek is klaar. Nog super saai van kleur, maar lekker stevig!
Ook de voorkant heeft een hoesje. 





En als je er doorheen bladert, heb je links steeds een lege pagina en aan de rechterkant een hoesje.
Wat komt daar in? Geen idee nog. Het gaat straks onder onze handen groeien, kleur krijgen, beeld, vorm, tekst...




Nog even de dames voorstellen die de komende maanden de ideeën gaan aandragen:

Marian Dijkhof,
Marian Meijerink,
Wilma Jansen,
Annet Smorenburg,
Els Morsink
en ikzelf natuurlijk...





Doe je mee? In je eentje? Of juist met een groepje?
Dat laatste is ook erg leuk, want we gaan ook onderling dingetjes rondsturen. In ieder geval één keer, haha. Want ook ik weet niet wat er precies gaat gebeuren!
Maar bij een project Artmail, Heartmail, hoort natuurlijk ook leuke post.
Bij de volgende les zul je zien wat ik rondstuurde naar de dames. Niets iets wat jij zelf niet kunt vinden hoor. We gebruiken materiaal dat voor iedereen wel beschikbaar is.

Nu verzamel ik alvast leuke, gekke, mooie envelopjes om straks te verwerken.





Tenslotte:

Het project duurt tot eind april. Er komen per maand twee items op het blog. De maand december valt er tussenuit vanwege alle festiviteiten.
Je kunt ieder moment instappen, want de lessen blijven erop staan.
Je kunt je werk naar me opsturen. Dan plaats ik de foto's weer bij de items. Zo inspireren we elkaar en dat is nu juist zo leuk.
Volgend jaar sluiten we de boel weer af met een ontmoetingsmiddag. Misschien ben jij er dan ook wel bij.
Het begin is er.

Groetjes!
Christine

***

Marian Meijerink gebruikte ook de papieren aardappelzak. en een mooi patroontje in rood:





Els Morsink maakte zelfs al mooie randjes aan een paar hoesjes:



En hier de bijdrage van Els van der Spek:



En Margriet van der Zee stuurde de volgende foto's:




En de bijdrage van Jolande, die de mapjes gelijmd heeft in plaats van genaaid:










10 opmerkingen:

Maya zei

Wat een leuk idee! Ik ga proberen om mee te doen....

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Leuk Maya! En het wordt nog veel leuker, want ik ga alle afbeeldingen die de deelnemers opsturen bij de items plaatsen. Dus voel je vrij...

Mariska zei

Dit vind ik leuk! Ik zou graag meedoen, moet ik me nog speciaal ergens aanmelden?

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Hoi Mariska! Leuk dat je mee wilt doen! Je hoeft je niet aan te melden. Je kunt eventueel je emailadres avhterlaten in de rechterbalk bij 'Follow by email'. Je krijgt dan nog een vraag om bevestiging in je mailbox. Als je daar op klikt krijg je de lessen om de twee weken in je mailbox. Maar je kunt ook op het blog kijken. En als je straks je eigen werkstukken wilt delen, kun je die naar me mailen. Dan plaats ik ze op het blog.bzo hebben we het de vorige keer ook met een aantal mensen gedaan. cvanderburg@hetnet.nl

Margriet zei

Het lijkt me hartstikke leuk om te maken! Ik heb de vellen al in huis en waarschijnlijk ga ik samen met 2 vriendinnen mee doen :-)

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Ha Margriet, leuk dat je mee gaat doen. En met een groepje is nog leuker. Voor mijzelf is het ook spannend. Heb al heel veel beeldboeken gemaakt, maar nu met de inbreng van zes verschillende vrouwen wordt het ook voor mij een verrassing. Heel veel plezier met alles wat voorbij gaat komen!

El' Papel zei

Wat een heerlijk project! 'k Heb de pagina's nu bijna af & kan niet wachten op vervolg-aanwijzingen! Kun je me vertellen wanneer ik die kan verwachten? Ben niet ongeduldig of zo, hoor! ;-)

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Hoi El Papel, morgen komt de nieuwe les. Ik heb met de andere docenten een verdeling gemaakt. Steeds in de eerste helft van de maand een les en in de tweede helft van de maand. Dus twee per maand, met uitzondering van december. Het duurt best lang dus. Maar bij het vorige project waarbij we een beeldboek maakten, hadden we iedere week een les. En dat bleek weer net te vaak. Leuk dat je meedoet!

Melissa's miniaturen zei

Ik ben één van die vriendinnen van Margriet.
Het lijkt me heel leuk mee te doen.
Ik heb wel iets anders karton.Dat lag tussen de wc rolen bij de lidl.
Bananendozen waren bij de AH al op.
Maar dat is ook fijn spul om mee te werken.
Het komt vast goed!

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Ha Melissa! Dat is juist leuk, een eigen draai en oplossing. Ook leuk dat je het meldt. Een ander heeft er zo weer wat aan. Dankjewel en succes. Groetjes, Christine