JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


06 mei 2021

Klein boek om het licht heen, deel 8

 Sterrenstelsels, spiralen en nevels


'Wat rest mij dan uiteindelijk te zwijgen.
Deze nacht vertelt verhalen zonder woorden.
Een stille stem beroert mijn hart.'

Wist je dat er net zoveel sterren zijn als zandkorrels op de aarde?
Onvoorstelbaar toch?
Het zijn er nog meer, want het licht van de veraf gelegen sterren
heeft onze aarde nog niet bereikt,
dus is voor onze ogen onzichtbaar.

Om stil van te worden, eerbied voor te hebben.
Wat weten we nu eigenlijk van het ontstaan en de zin daarvan.
We vermoeden, zoeken en leggen ondertussen onze weg af tussen licht en donker.


We kunnen nat in nat werken.
 Een natte donkere ondergrond en daar de witte verf in laten vallen
 of hem spiraalsgewijs erdoor heen trekken.


Dat is spannend, maar ook zo leuk om te doen!
Hier een detail.


Of houd je het liever droog en meer in de hand?


Experimenteer met spiralen, sterren, scheppingskracht.
Laat je verwonderen door het heelal en je eigen schepping op papier!

Ik vond de toelichting erbij de vorige keer wel heel erg fijn, 
dus als je zin hebt..., voeg wat toe.
Het maakt het werk nog rijker en interessanter om te bekijken.
Hoe het technisch ontstaan is,
maar ook jullie mooie teksten erbij!

Groetjes en veel plezier,
Christine

***

De bijdrage van Marlies van Wijngaarden:

"Er hangt iets in de lucht" Een paar maanden geleden ben ik ook al met dit onderwerp bezig geweest.(zie foto 1) Toen uitgevoerd met restanten verpakkingsmateriaal en de naaimachine. Nu een sfeercollage gemaakt met verpakkingsmateriaal, verder bewerkt met o.i.inkt, acryl spray, houtlijm, glitter en verf . 



***


De bijdrage van Els Morsink:

Mijn sterrenhemel met vallende sterren en mijn eigen sterrenbeeld. Gespat en geblazen op natte ondergrond en met witte stift gewerkt. Op de ondergrond met verfroller paarse verf licht aangebracht.



***

De bijdrage van Trees van Rensch:


'Tussen sterren en planeten
Spant de zon haar gouden licht
Vulkanen en kometen
Hebben een vuurzee opgericht
 
Regenbogen verschijnen
Kleuren dansen tijdloos voorbij
Dag en nacht verdwijnen
Als een dansend wolkenzee in mij.'

***

De bijdrage van Liesbeth Libert:


Deze opdracht is bijzonder. Ik heb rechts de foto gemaakt in Frankrijk in 2003. 
Dat is Mars. Hij was prachtig vurig en heel goed te zien.(op een foto is het toch anders)
Links de fantasie "aarde" en ik heb geverfd en gespetterd: 
de sterren, de hemel boven mezelf in de schaduw.

***

De bijdrage van Annet Smorenburg:


Ik heb geprobeerd te werken met een pendel. 
De  dunne verf zit in een bekertje met onderin een gaatje en bovenaan een touwtje.
Dan "pendelen". Als het goed is krijg je mooie ellipsen van kleine spatten.
Dat is niet zo goed gelukt.
Toch vind ik het wel een sterrenhemel.

***

De bijdrage van Annemie Hesen:

Ik heb wat moeten stoeien met deze opdracht.
Ik wilde graag nat in nat werken en het dan laten ontstaan.
Het lukte echter niet met de acrylverf
De verf liep niet genoeg uit en met wat meer water verdween de witte kleur.
Ben toen aan de gang gegaan met donkerblauwe en paarse ink spray en veel water op de achtergrond.
Daarna een afdruk van mijn sterrenbeeld erop geplakt en met gesso en verf wat vervaagd.
Sterretjes erop gemaakt en met een gelpen afgewerkt.
Als ik er nu zo naar kijk is het voor mij wat druk in het heelal.
Eerder stoppen is ook een kunst heb ik gemerkt.


Heel alwetend en heel stil
Kijken de sterren op ons neer.
De nacht streelt mijn haren
Ik kalmeer
Ik bedaar
Ik adem de sterren.
Even geen woorden meer
Geen gedachten
Alles verstild
Blijft over,
Schoonheid en verwondering.
***

De bijdrage van Willemien Moerman:

Het heeft even geduurd voordat ik 1 van mijn kleurige werkjes bedekte met zwart en donker blauwe verf....er af veegde....laagje erop...eraf...erop... Net zolang totdat ik letterlijk en figuurlijk sterretjes zag.......en zo maak ik dus mijn schilderijtjes😂


" donker is de zee,

  prachtig en beangstigend.

  als ik stil sta en in de verte kijk, zie ik

  de zon langzaam zakken in de zee.

  als ik nog langer kijk, zie ik

  een zee aan sterretjes"

***


De bijdrage van Marian Meijerink:


***










Geen opmerkingen: