JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


07 december 2016

136.7 Ritmes

De laatste opdracht voor dit jaar. Opdracht 7 van de 13 ingangen die je krijgt.

Ik zag op het gras allerlei blaadjes van de prunusboom liggen.
 Ieder blad weer uniek.
Lekker om even mee te spelen.

En om te tekenen met waskrijt.
Hieronder heb ik met verschillende kleuren gewerkt, zodat jullie kunnen zien wat ik tekende.
Het wit is onzichtbaar, maar het is een lekker ritmisch werk geworden.
Van alles door en boven elkaar.


Nu lekker spelen met dunne verf en veel water.


Nu nog eentje met alleen wit krijt.
 Dat was sowieso de opzet, maar is niet geschikt om te fotograferen.
 Je kunt ook de achterkant van een kaars nemen,
wanneer je geen wasco of oliepastel hebt.


Lekkere herfstkleuren erdoor. Kriskras door de bladeren heen en laten drogen.


Als de verf droog is nog even met kleurpotlood erin werken
en wat tekst toevoegen.

'Herfst, stuur je kleurenpracht
in het hart van mijn bestaan.
Om als een kind verwonderd rond te kunnen kijken,
moest ik eerst vele wegen gaan.'

Nog een voorbeeldje met een heel ander ritme:


'Tijd is geen lijn, maar is een kring:
dezelfde zachte schemering
doet de dag open en weer dicht,
de laatste ster geeft als eerste weer licht.
Soms lijkt het voorjaar terug te komen,
in de oktoberbomen.'

Willem Wilmink

Wat is jouw ritme?
Wat zijn jouw kleuren?
Heel veel plezier met deze speelse opdracht.
groetjes,
Christine

N.B. Geen afstotend materiaal?
Draai de volgorde om. Eerst spelen met kleuren, daarna met een witte fineliner erdoor.
Iets minder verrassend, maar ook een prima ingang.

***

De bijdrage van Jolande:

Met een witte wascopen maakte ik met mijn zelfgemaakte ginkgo biloba stencil een mandala, erg lastig want je ziet bijna niet wat je doet. Daar overheen heb ik ecoline in herfstkleuren geverfd en het is zo leuk als je dan de vormen tevoorschijn ziet komen. Het woord ritmes heb ik rechtsonderaan gestempeld en uiteraard vliegen er ook weer drie vlindertjes op deze pagina.



De bijdrage van Marjo Jurriaans:

Ik had net oliepastels uit mijn vaders atelier gehaald. Daarmee heb ik de bladeren getekend, en toen met verf, kleurpotloden en wasco er overheen. Daarna met potlood geschreven. Daarna op een ander vel een tekst geschreven met witte oliepastel en toen met waterverf erover. Daarna een pagina uit een boek beplakt, Stampin Up dames erop gezet. Deze omtrokken met witte oliepastel, waterverf erover. Dames ingekleurd met blendabilities. Toen op een ander vel waterverf in verschillende tinten gezet en daar stempels van bladeren op gestempeld. Deze met thinlits uitgesneden en toen opgeplakt. Zo had ik opeens drie pagina's.




De bijdrage van Tineke van Rijswijk:


Langzaam vierde ze
het geheim van loslaten en
leunend tegen de winterlucht
begon ze haar wake van vertrouwen
  

( dichter onbekend)

De bijdrage van Trees van Rensch:


Zo teer met zacht fluwelen blaadjes.
Fier rechtop,slechts door de wind gebogen.
Het zwarte hart kloppend van leven.
Wend ze zich naar de zon.
De ranke stengel zet zich scherp,
Weet dat hij eens moet buigen.
Een korte tijd is ze vol leven,
Bloeit in volle pracht.
In de stilte van de natuur,

Sterft de klaproos een zachte dood.


***

En drie bijdrages van Annet Smorenburg:





***

De bijdrage van Annemie Hesen:


Dans met mij van het donker naar het licht.
***


De bijdrage van Else:



Ik vond het een leuke oefening, met een kaars strepen zetten en dan zien dat de verf niet pakt. Ik denk wel dat een krijt langer waterafstotend blijft, met een kaars bleek de lijn niet altijd bestand tegen een hoeveelheid water. 
Maar al met al weer tevreden met het resultaat.
Groet, else


De bijdrage van Els Morsink:


Blaadjes naturel en gestempeld op stof. Verder genaaid op de naaimachine.










Geen opmerkingen: