JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


14 oktober 2015

134.5 Artmail, heartmail deel 5

Dit keer de ingang van Marian Meijerink:


OPEN JE HART.

Mijn inspiratie en uitgangspunt komt o.a. voort uit het gedicht van Els van der Spek:

‘Open je hart
Open je ziel
Laat het leven in je lijf
Ga niet op de vlucht maar blijf
Breek de dagelijkse sleur
Het avontuur staat voor de deur
Open je hart
Open je ziel.’


Wat, wie, waar opent je hart dus ook je ziel?
Hoe laat je het binnen?
Hoe breek je de sleur?
Ken je je eigen vluchtgedrag?
Welk avontuur klopt of wil je laten kloppen aan jouw deur?

Dat hart en ziel gaan we maken.
Je maakt het van een lapje katoen.
Je kunt natuurlijk ook met papier werken.
Je vouwt het op de volgende manier:





De grootte van het vierkante lapje is afhankelijk van de grootte van je boek.
Voor mijn boek (23 cm bij 23 cm) heb ik een
geverfd lapje genomen van 42 bij 42 cm.


Vul de bloem/ziel met antwoorden. In beeld of tekst op de vraag die je inspireert.
Hoe je dat doet is voor eigen invulling.
Ik heb het met het gedicht gedaan d.m.v. letterstempels.


De randen van de bloem zijn getamponeerd met acrylverf
en tot slot met een acrylstift omrand.
Ook ben ik nog wat aan het spatten gegaan met ecoline.


Vouw de bloem helemaal dicht.
Je krijgt een bloemknop.
Knip een ondergrond lapje uit dat kleiner is dan de bloemknop.


Leg daar losse lapjes op zodat er een mooie bloemknop ontstaat.


Naai alle stofjes met een rijg/siersteek vast.


Plak het met vliesofix op de bloemknop.


Heb je geen lapjes, gebruik dan bandjes, kantjes of papier.

Nu moet je mooie bloemknop nog geopend worden :-))
 Verf een rol schilderstape in toepasselijke kleuren en laat het drogen.


Is het droog dan stempel je de volgende tekst: 
OPEN MIJN HART
en plak je op de opengevouwen bloemknop.


Dit herhaal je met het opengevouwen hart:
OPEN MIJN ZIEL


Voor de bladzijde ernaast kwam ik een foto tegen die erbij paste.
Deze foto kan je er natuurlijk zo op plakken.
Een creatieve methode is om de foto met acrylmedium op stof af te drukken.
Smeer de foto en het lapje in met acrylmedium en plak het op elkaar.
Laat het 24 uur drogen.


Leg het 5 minuten in de week en je kunt de achterkant van het papier eraf rollen.
De afdruk staat op het lapje.
Laten drogen.
De afbeelding heeft een fresco-achtige sfeer.


Ook kun je deze werkwijze met papier toepassen.
Lijm je ondergrond dik in met de acrylbinder, druk je afbeelding erin, laat goed drogen.
Maak de achterkant vervolgens weer nat en rol het papier met je vinger er voorzichtig af.
Probeer het anders eerst met een proefpapiertje uit.
Papier uit glossy magazines is te dik.
Het beste kun je een simpele kleurenkopie gebruiken op dun papier.



Maak er een mooi geheel van samen met de bloemknop. (Foto)
Heel veel succes en de HeArtelijke groeten van Marian Meijerink.

***

De bijdrage van Annet Smorenburg:



***

De bijdrage van Christine van der Burg:

Ik heb een keuze gemaakt uit de meerdere suggesties van Marian. Eigenlijk gebeurde dat al werkende als vanzelf. Met twee ingangen was het werkstuk al klaar. 
'Wat past er bij een hart dat zich opent als een bloemknop?'
Bij mij kwam gelijk het woord 'kwetsbaarheid' te voorschijn. Mijn hart wil zich open voor dat kleine kind in mezelf dat ik wil koesteren. Een heerlijk thema om uit te werken. 

Ik heb gewerkt met veel witte gesso, gecombineerd met rode acrylverf. En met de poscastiften heb ik de hartjes en streepjes van het cadeaupapier verder uitgewerkt.
De postzegels sluiten aan bij het onderwerp. 



De bloemknop heb ik niet helemaal terug gevouwen, maar in vieren gelaten. Op het hartvormige envelopje een postzegel, waarbij langzaam een kindje zichtbaar wordt. Ik heb de buitenkant heel rustig gehouden, want ik vond al dat rood al druk genoeg. Als je het hart tot bloem openvouwt verschijnt de tekst:


Koester het kleine,
het kwetsbare,
het tere,
het vergankelijke,
het moment,
het lieflijke moment.




***

De bijdrage van Hilda:

Hier mijn invulling van deel 5. Ik heb me wel laten inspireren door de blogpost maar er mijn eigen invulling aan gegeven, gekozen voor het thema 'Zelfcompassie' en het eenvoudig gehouden.





***

De bijdrage van Wilma Jansen:
Ik heb 2 keer een bloemknop gemaakt, maar het was niet naar m'n zin . 
Heb daarom van 2 harten van aquarelpapier een dubbele bloemknop ,cq, hart genaaid.
Binnenin staat geschreven: onvoorwaardelijke liefde. 

De textielbijdrage: 
Heb het hart met siergaren doorgestikt,
heb kantjes opgeplakt 
en heb aan de rechterkant van het blad borduurgaren geregen.




De andere pagina heb ik in dezelfde stijl/kleuren gemaakt en als verbindende factor de zin:  'The window of my soul'.



***

De bijdrage van Els Morsink:




In de envelop mijn bloem met daarop de tekst: 'Het geschenk dat ik als moeder drie prachtige dochters heb mogen ontvangen. Ik ben hierdoor gaan bloeien als mens.

***

De bijdrage van Els van der Spek:


In plaats van een transfer heb ik zijdepapier over het gezicht geplakt met een medium gel. 




***

De bijdrage van Jolande:



***

De bijdrage van Margriet van der Zee:







 

***


Geen opmerkingen: