JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


30 september 2015

134.4 Artmail, heartmail deel 4

Wanneer je de bloglessen in je mailbox krijgt, neem je eigenlijk nooit een kijkje bij wat er tussendoor toegevoegd wordt... Mooie pagina's, ideeën, teksten. Heel inspirerend om verder te werken.
Daarom hieronder een kleine collage met details van die werkstukken. En iedereen die de moeite neemt om me zijn werk op te sturen: Super bedankt. Met elkaar wordt het een inspirerend geheel.



Wil je toch even een kijkje nemen voor de volledige werkstukken?



En dan is nu het woord aan Wilma Jansen:

Hierbij mij aandeel bij dit project; Annet bedankt voor je mooie bijdrage . 
Nu de volgende bladzijde. 

Teken of schilder een groot hart over de hele bladzijde en 


geef dit hart vleugels!


Ik heb een eenvoudig getekend figuurtje vleugels gegeven met een stempel. 



Maar gebruik je fantasie , zoveel harten, zoveel vleugels.

Denk daarbij aan: 
Zijn de vleugels voor bescherming en geborgenheid?
      Om balans te vinden?
     Om verder te vliegen?

Ik heb deze thema's om mijn hart geschreven.
Hierbij een dubbel hartje, zelf geverfd en op elkaar gestikt, of geplakt.




De volgend pagina heb ik met gesso bewerkt en daarna met acrylverf.
Ook een stukje van de vorige pagina meegenomen.
Heb vervolgens een kartonnen rolletje van het toiletpapier gepakt. 
Deze iets vervormd,
het randje in acrylverf  gedoopt 
en stempelen maar. 
Zo krijg je een leuke achtergrond.

Veel plezier met je fantasie en kleuren.
 Ik ben al benieuwd naar de volgende bijdrage van Marian.


Groeten, Wilma Jansen.

***

De bijdrage van Nina Hermus:





De hartjes verdeeld over de pagina zijn gemaakt met een wc-rol.

***

De bijdrage van Jolande


Ik heb een hart met een quote erin gemaakt. Het woord Loving heb ik gestempeld.

Omdat ik op elke pagina postzegels wil plakken heb ik hier vlinders geplakt en zo had ik toch nog vleugels op deze pagina :-)
 Als eerste heb ik de ondergrond geverfd met witte acrylverf i.p.v. gesso. Het hart heb ik geel gemaakt omdat die verf erg doorschijnend is en ik het wel leuk vond om wat van het papier te blijven zien. De bovenkant had ik eerst blauw geverfd en de onderkant groen, maar toen leek het hart net een groot vervormd paasei, dat vond ik vreselijk lelijk en toen heb ik de twee kleuren verf over elkaar heen gesmeerd.


Ik heb ook een toiletrolletje gebruikt om mee te stempelen en dat heb ik in de vorm van een hartje gebogen.


***

De bijdrage van Els van der Spek:


Bij deze mijn bijdrage aan het juwelenboek. Het wordt erg leuk!
Als eerste een laag transparante gesso gebruikt en daar overheen geschilderd met acrylverf. Hartjes getekend en ingekleurd. Van alle hartjes ballonnen gemaakt door er een touwtje aan te tekenen.

Groot hart getekend. Een collage gemaakt van een wezen met vleugels. Wat geeft mij vleugels? De liefde voor mijn kinderen maar ook de liefde voor mijn katten en honden. ( mijn man kan goed voor zichzelf zorgen dus die heeft mijn vleugels niet echt nodig). En onrecht, daar kan ik niet zo goed tegen dus dan wil ik ook nog wel eens vleugels krijgen.

***
De bijdrage van Christine van der Burg




Ik heb met een rollertje en acrylverf de engel met zijn omgeving verbonden. Toen met een rood potlood het hart getekend achter de engel en de omgeving ook zacht ingekleurd. De kleine hartjes sluiten aan bij de gaatjes in het papier en zijn gevuld met woorden die bij deze pagina passen. De tekst heb ik in een baan rechts naar beneden geschreven en loopt achter het envelopje door. Het envelopje is ook met acrylverf gerold en het hartje op het envelopje heb ik gevuld met kraaltjes.

'Er komt een tijd dat je opgewekt
jezelf zal begroeten
als je aankomt bij je eigen deur,
in je eigen spiegel,
en elk zal glimlachen
bij de begroeting van de ander,
ga zitten, eet.
Je zult de vreemdeling liefhebben die jezelf was...'

***

De bijdrage van Els Morsink:



De foto van de man te paard geeft mijn hart vleugels. Door met verf te rollen heb ik hem verbonden met de achtergrond. 
De vleugels van mijn rode hart zijn gestikt op de naaimachine. Op het hart de havik die ik een keer op mijn arm heb gehad. Een bijzondere ervaring oog in oog te staan met dit symbool van kracht en vrijheid.
Het hart rechtsboven is gepunchte zijde op ondergrond.
De woorden op de hartjes versterken de symboliek van de pagina.



***

De bijdrage van Margriet van der Zee:

Deze keer was de opdracht dat je een groot hart moest tekenen en dit hart vleugels moest geven. Daar heb ik me letterlijk aan gehouden :-)
En daarna ben ik gewoon heerlijk gaan spelen en is er een heel andere spread uitgekomen dan ik van te voren bedacht had!!! Maar dat is juist leuk!
Omdat het thema van het boek Artmail, Heartmail is, wou ik graag postzegels gebruiken op de pagina's. Op het papier dat ik gebruikt heb tijdens de collage-fase stonden ook al postzegels, maar ik heb nog echt toegevoegd.




'Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad
hoe lief ik je had.
Maar zeg het aan geen mens,
ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven dat
alleen maar een man
alleen maar een vrouw
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.'

Hans Andreus 




***

De bijdrage van Hilda:

Veel verf, wat kleurpotloden en zwarte en witte Posca pennen.  
Voor mij een hart als vleugels...  :-) 





***

De bijdrage van Annet Smorenburg:


Ik wordt er zo licht als een veertje van.

***

De bijdrage van Marian Meijerink:





Wat geeft mijn hart vleugels?
De 5 dingen die het eerst in mij opkwamen heb ik op de slagpen geschreven en de veren met inktense potloden kleur gegeven. 
Het muisje vond ik zo humoristisch dus die had ik al bij mijn verzamelde dierenplaatjes. 
De muizenvleugels heb ik gemaakt van jouw toegestuurde woordenboekblaadjes, gekleurd en behandeld met kaarsvet. 
Daarna versierd met zenpatronen. 
Waar ik achterkwam is dat op, met kaarsvet behandeld papier, moeilijk te schrijven is met permanente fineliners en posca acrylstiften. 


***




2 opmerkingen:

Margriet zei

Ik kijk geregeld even of er wat nieuws bij is gekomen, ik vind het erg leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen invulling geeft aan het thema!
Hmmm, hart en vleugels....daar ga ik even over nadenken!

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Ja, wat loopt het lekker uiteen hè Margriet. En ieder werkstuk met een heel eigen charme, echt super.