JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


21 maart 2015

126.8 Slaap als een roos...

Berceuse Nr. 2

Slaap als een reus
slaap als een roos
slaap als een reus van een roos
reuzeke
rozeke
zoetekoeksdozeke
doe de deur dicht van de doos
Ik slaap.

Paul van Ostayen

Vandaag weer een klein item tussendoor. Een prachtig slaapliedje. Een liedje dat vraagt om een klein gevouwen doosje. Niet te dik, anders past het niet lekker in het beeldboek. Maar eentje met een maantje erop, en dat echt open en dicht kan. Dus vouwen maar.

1. Dit is het principe. Ik heb het even op ruitjespapier getekend. De maat kun je aanpassen aan de pagina van je beeldboek. 




2. Zo vouw je hem:






3. Als je een proefje maakt op wit papier, kun je hem omtrekken op het papier dat je uiteindelijk gebruikt. Papier dat kleurt bij de basispagina waar je hem straks opplakt. Ik vond een mooi papiertje in een bibliotheekboek over 'Zijde'. Stond bij de te kopen, afgeschreven boeken in de bibliotheek.



4. Daar heb ik hem uitgeknipt, gevouwen en uiteindelijk het rondje bovenop zachtgeel geschilderd. De pagina wordt de volgende keer, gelijk met de rechterkant verder uitgewerkt. Ja, met die knoopjes erbij. Het beeldboek vordert al goed. We naderen de laatste stapjes.





5.  In hetzelfde boek een vel vol roosjes. Wat ben ik toch een boffer. Soms komen dingen zomaar op je pad. Omdat het vel zo enorm dik en glanzend is, heb ik het gekopieerd. Even zoeken naar een slapend kindje. Dat van het internet gehaald. Op het rozenpapier geplakt en de tekst eronder. Dat kan dubbelgevouwen in het doosje.




6. Wat is jouw slaapliedje? Heb je er eentje van vroeger? Of verzin je zelf wat lieve woorden? Hoe gaat jouw omslag eruit zien? En wie voeg je toe aan dat liedje? Een mannetje op de maan? Een vrouw met een kindje op haar armen? Misschien een babyfoto uit je eigen album?

7. En vouw je een doosje? Of heb je er nog eentje liggen die je kunt bewerken? Of verzin je een heel andere verpakking? Ik ben heel benieuwd naar jullie avonturen...


***


Els Morsink maakte een hartvormig vouwwerkje. Een engels kerstliedje begeleid de foto.
















***



Geen opmerkingen: