JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


28 februari 2015

126.5 Een prachtige rode lucht.

Zonsopgangen en zonsondergangen. Ze zijn echte cadeautjes. Soms zo mooi dat, als je ze zou schilderen, de kijker zou zeggen dat het misschien een beetje overdreven is...

Toch gaan we het doen!

1. 
Is je vel wit genoeg om het mooie rood, oranje, geel of roze te pakken? Zo niet... even met de gesso en de roller aan de slag.





2.
Met verdunde acrylverf je lekker uitleven. Laat maar stromen die kleur.





3.
Hoe ziet je onderrand eruit? Waar denk je aan bij zo'n mooie lucht? Loop je aan zee en wil je die er straks onder? Of heuvelt het, zoals bij mij? Of denk je aan een gebergte? Je achtertuin? Keuzes te over...





4.
Even een experimentje. In de natte verf gooi ik een stukje vitrage. Dat zuigt zich vol met de verf.
Als het droog is haal ik het eraf en heb ik een prachtige afdruk in de lucht. Soms lukt het, soms lukt het niet. Gewoon proberen als je het leuk vindt.





5.
Zo is het opgedroogd. Best mooi toch? Het lijkt wel of de stof er nog op ligt. Maar het is toch echt alleen maar verf.


6. 
Ik wil met tegenlicht gaan werken en silhouetten. Daar past wel een randje bij. Op m'n dooie gemak dus maar lekker fantaseren. Een heerlijk avond-werkje. 
De stiften die ik gebruik zijn acrylstiften. Te koop via internet bij Busch en Van der Worp. Ze heten Posca stiften. Ooit deed ik mezelf een serie cadeau. In allerlei kleuren en maten. Ze blijven perfect. Liggend bewaren en ze drogen niet uit. Die van 0,7 mm. zijn favoriet om mee te schrijven of om er een randje mee te priegelen.





Tadaa, randje klaar, avond goed besteed.



7. 
Nu moet er wat op de voorgrond. Wat wordt dat bij jou? Een schelpenstrand? Een badende dame? Een boeddha? Een rijtje paaltjes met een vogeltje erop?
Bij mij worden het mijn kinderen. Meer dan tien jaar met de kinderen 's morgens naar Oosterhuizen gefietst. Tussen de weilanden door. Het glooit hier een beetje. Halverwege houden we een stop. Bovenop de bult. Dan moeten die beentjes even uitrusten. Altijd in de richting van de zon. De ene ochtend is nog mooier dan de andere. Tjonge, wat heb ik dat gemist toen het niet meer hoefde.

Ik kies voor een lekker contrast door ze als silhouet op de voorgrond te schilderen. Maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt er ook een collage van maken. Plak die kameel er maar voor. Of wordt het toch je geliefde?




8. 
Zwart is ook zo zwart. Ik meng gebrande omber met zwart. En niet te dik schilderen. Dan komt de onderlaag er nog een beetje door. Ach, wat zijn ze leuk met z'n tweetjes...
Wat is jouw verhaal? Welke dierbare herinnering geef je vorm? Of gebruik je gewoon lekker je fantasie? Het kan allemaal.

Weer m'n eigen verhaal vervolgen. Buizerds moeten erbij. Die vliegen hier volop rond, Je hoort hun kreet in de zomer boven de weilanden. Ze zweven als heer en meester door de lucht.
En ja, de zon krijgt ook een plekje. Vanwege de kinderen krijgt hij een dikke grijns. Van potlood.





9. 
Nu wil ik die mooie herinnering beschrijven. In een strook over het papier. Even links en rechts een afdekvelletje. Dat schrijft lekker door. Het hoeft niet zo heel precies leesbaar te zijn. Maar zo krijg ik een strakke rand.





 Is er bij jou ook ruimte voor wat tekst? Of een paar regels? Of alleen een titel misschien?





10. 
Ik wil nog wat glans in de lucht. Ergens heb ik nog een kleedje van de Xenos. Heel doorschijnend. Waarschijnlijk een keer na de kerst gekocht.
En dan is hij klaar!




Veel plezier met je eigen schitterende lucht. O ja, silhouetten zijn volop te vinden op internet. Van wandelaar tot krokodil. Van danseres tot sporter. Hele realistische, maar ook grappige.
Ik ben benieuwd wat jullie er van maken.
Van Els Morsink en Marian Meijerink kreeg ik weer aanvullend materiaal, dus bekijk de vorige lessen nog eens om er van te genieten.
En al die anderen? Het hoeft niet hoor, maar het zou wel erg leuk zijn iets te zien... Zet de stap en deel je schatten op het juwelenboek!

Groetjes!
Christine


*******************************************************************************


Een prachtige lucht met landschap van Els Morsink:




En Annet Smorenburg neemt een kijkje vanaf de duinen. Lekker veel zand in de lucht...




En tot slot nog een heel verrassende van Marian Meijerink:











Geen opmerkingen: