JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


13 februari 2015

126.3 Dansen om de zon...

Zijn de bladzijdes gesneden? Ligt het klaar voor een eerste verdere bewerking?
Ik hoorde al van iemand dat het lang wachten was op de volgende les. Dat is een goed teken toch?

Vandaag gaan we dansen om de zon. Schilderen, plakken en een beetje schrijven.

1. Wat danst er bij jou om de zon?
Vogels, vlinders?
Woorden, harten?
Een vliegtuig, een bromvlieg?
Wat komt er in je op?

2. Eerst maar eens twee pagina's kiezen en er een zon op schilderen.



Ik kies de twee pagina's die eigenlijk al een landschapje vormen. Bovenin met gele verf de zon. Een beetje schuin uit het beeld. Maar voor hetzelfde geld plaats je hem precies in het midden, of helemaal links. Gewoon lekker je eigen ding doen. Met een beetje groen onderaan erbij heb ik een leuk landschap.






Niet te dik schilderen. Anders zie je niets meer van dat leuke papier eronder.


3. Nu heb ik even zin om wat te schrijven.
Vlinders wil ik om de zon heen hebben.

Wat doen ze?
Hoe vinden ze het daar?
Vliegen ze daar altijd?

Om op gang te komen kun je ook zinnen afmaken:

Ik zou graag...
Misschien...
Soms...
Dan...
Maar...
Omdat...

Langzaam maar zeker krijg ik al een idee waar het om gaat draaien. Dat is zo leuk van een beeldboek. Het is een heel persoonlijk boek. Niet alleen een aantal mooie plaatjes, nee, ze vormen jouw verhaal. Ze sluiten aan bij wat jij beleeft. Wat er in jouw leven speelt.
Deze woorden kwamen bij mij omhoog:


Soms zijn mijn vleugels
sterk genoeg
om als een vlinder
te kunnen vliegen...
Misschien zijn vlinders daarom
wel zo wondermooi:
Omdat je maar een enkele keer
aan hun lichtheid
kunt tippen.

Mijn thema wordt duidelijk. De vlinders vliegen, maar lang niet altijd. Soms zitten ze vast, is het donker, lukt het niet.
Dat contrast wil ik ook op de pagina.

4. Aan de slag met de vlinders. Of de harten, de vliegers, de....., doe je ding!
Ga op zoek naar afbeeldingen. En als je nog geen idee hebt, pak dan een tijdschrift. Je zult zien dat je oog vanzelf ergens op blijft hangen.




Ik heb een strook papier genomen en hem dubbel gevouwen. Er halve vlinders op getekend. Vervolgens uitknippen vanaf de vouwlijn. Zo worden ze mooi symmetrisch en ik houd een hele mooie baan over. Een baan die symbool staat voor het niet kunnen vliegen, het vastzitten, het aarzelen en niet weten.




5. Nu de baan een plekje geven en de vlinders. Ach, ik vind deze saai. Toch maar op zoek naar andere. Die plak ik om de zon heen.




6. Is er een woord dat echt belangrijk is? Bij mij is dat het woordje 'SOMS' Dat mag extra groot. De rest van de tekst schrijf ik langs de rand en tussen de vlinders door.




Zo, ik ben tevreden. M'n verhaal is verteld. Links zit ik vast en rechts vlieg ik naar de zon. Zo voelt het goed. That's me.




Wat ontstaat er bij jou?
Veel plezier en succes bij het ontdekken en vormgeven van deze eerste pagina!
En...
Stuur een fotootje!
Inmiddels zijn er 11 mensen die meedoen. Dus delen maar. Dan plaats ik je resultaat bij dit item.

Tot volgende week!

********************************************************************************

Mooie aanvullingen:

Deze prachtige is van Els Morsink


Welke dag is het?, vroeg Poeh
Het is vandaag, piepte Knorretje
Mijn lievelingsdag, zei Poeh


********


En deze stralende is van Marian Meijerink


Marian:

'De eerste januari-zon  verwarmt mij het meest. Letterlijk en figuurlijk. 
Daarom heb ik 'em in volle glorie op de ondergrond gezet. 
Ik heb een ronde spons voor de zon gebruikt. Verder verscheidene stempels, tamponeerkwast en letterliniaal. De kleine zonnetjes zijn uit stof geknipt. '


****************

En wat dachten jullie van deze fraaie van Annet Smorenburg?


***

En deze is van Sandra Puijpe. Als je nog niet blij bent, dan word je het wel!


'Sunshine on my shoulders makes me happy

Sunshine almost always makes me high'







Geen opmerkingen: