JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


07 oktober 2011

8. Zomerzoetheid

Materiaal: tijdschriften, zwart/witfoto, mooie achtergrond, pastelkrijt, acrylverf of andere verf om mee te tamponeren, balpen.

Meestal werk je zo met het seizoen mee. Maar de overgang is nu wel erg abrupt. Ik wil nog even zomeren. Een beetje terugkijken.
Ha! Daar past een mooie oude zwart-wit afbeelding bij.

Deze zomer kreeg ik in de boekhandel in Beekbergen een doos met oude 'Spiegels' mee uit de jaren 50, gebracht door een dorpsgenoot die de zolder opruimde. Wat een mazzelaar ben ik toch.
Ze staan vol met retro-foto's in zwart-wit.
Maar je kunt natuurlijk ook een foto van jezelf zwart-wit afdrukken.




Waar zal ik hem opplakken? Wat geeft mij een super zomers gevoel? Een veld vol koolzaad. Voor een ander misschien een klaprozenveld, een meertje met zwemmende kinderen, een duintop, maakt niet uit. Als de afbeelding maar niet te druk is, want er moet in geschreven worden. Op het internet is genoeg te vinden. Mag wel een beetje vaag uitgeprint worden.

Met pastelkrijt maak ik de afbeelding nog wat zachter en vervolgens komt er nog een extra randje bij in dezelfde kleuren. Fixeren met...
Volgens mijn eigen consumentenonderzoek alhier in het atelier, komt de haarlak van meneer Albert Heijn als beste en goedkoopste fixeermiddel uit de bus. Haha, letterlijk en figuurlijk!

Dan op een kladje de letters 'zomerzoetheid' onder elkaar en er woorden van maken.

Z on
O schuld
M eisje
E erst
R ijkdom
Z acht
O nverwacht
E envoud
T erug
H eelheid
E rgens
I ntimiteit
D orst

Van de woorden maak ik zinnen. Er ontstaat een soort vrije poëzie. Eerst even met een potlood op het blad schrijven om te kijken hoe ik uitkom. Daarna met balpen erover.



Om het wat speelser te maken knip ik een spiraal uit papier. Met blauwe verf tamponeren, versprongen over het blad.


Hé, het regent behoorlijk buiten. Helemaal niets van gemerkt.
Het werkstuk mag op de koelkast. Verzamelplek van foto's, roosters, recepten, etc. Kan ik nog even nagenieten...

1 opmerking:

tekenschool de Keltische Knoop zei

Heel leuk christine, je proeft het speelse in het eindresultaat!