JOURNALING: BEELDBOEKEN, SCHRIJVEN, TEKENEN, SCHILDEREN EN FOTOGRAFEREN SPEELS GECOMBINEERD.

JOURNALING AND MIXED MEDIA

BLOG VAN CHRISTINE VAN DER BURG


22 september 2011

2. Waar werk je in?

Wat kies je als basis om in te werken? Wat vind je leuk om te gebruiken? Een simpele dummy, zo'n lekker leeg boek dat in allerlei maten te koop is? Goed idee!
Maar er zijn veel meer mogelijkheden! Zelf heb ik verschillende boeken voor verschillende buien.


Ik gebruik een prentenboek waar precies een A4velletje in past. Dat is handig als ik eens iets op een los vel maak en het toch ergens in wil onderbrengen.De voorkant heb ik o.a. beplakt met een afbeelding die ik bij een Juwelenboek vind passen. Ik kwam het schilderij tegen in een klein Frans dorpje en smolt gewoon toen ik hem zag.



In een antiquariaat in Amsterdam zag ik een Frans boek met goudkleurige omslag, met de titel 'Voyages et decouvertes': Reizen en ontdekkingen. De perfecte titel voor een Juwelenboek. Alleen de voorkant maakt me al enthousiast om erin te werken!


Uit de kringloopwinkel komt dit mooie pianoboek van Schubert. Er staat nog een stempel voorin van een oude pastorie in Friesland.



De muzieknoten in het boek lenen zich er prachtig voor om er mee verder te werken...


Verder heb ik bijvoorbeeld nog een piepklein boekje waar ik de omslag van veranderd heb met kant, kaarten en cadeaupapier. Een boekje voor korte ingevingen, kleine plaatjes en momenten waarop ik niet zoveel energie heb.
Ik haalde het uit de papierbak bij een vriendin. Het is een boekje van Paul Ferrini, dat een tweede leven heeft gekregen, waarbij de teksten van zijn hand soms een eervol plekje krijgen daar waar ze niet weggewerkt zijn.


Het boekje gaf zichzelf een titel toen ik wat woorden afplakte. Helemaal passend bij zo'n klein rood boekje!






Maar ook een kant en klaar dagboek, compleet met keurige schrijflijnen, voldoet prima. Ik plak er gewoon overheen als ik de paginaindeling te stijf vind.

Dus ga gewoon lekker op zoek tot je oog valt op iets wat dat lekkere spronggetje in je hart oproept!!!
En voor de rest: Een juwelenboek moet ook de gelegenheid krijgen om te groeien, om uitsteeksels te krijgen, bewerkt te worden, oud te worden, doorleefd te worden. Dat vraagt tijd en aandacht. Maar als je eenmaal de smaak te pakken krijgt is dat laatste vast geen probleem...

Geen opmerkingen: